Organizacja ślubu cywilnego wymaga m.in. dopełnienia niezbędnych formalności. Ich zakres będzie zależny od miejsca ceremonii. Planując zaślubiny w plenerze, należy liczyć się z dodatkowymi formalnościami oraz kosztami. Warto zatem poznać zalety i wady możliwych rozwiązań oraz przeanalizować optymalne miejsce uroczystości.
Jakie są zalety i wady ślubu w plenerze?
Ślub w plenerze to niesamowite przeżycie zarówno dla pary młodej, jak i ich gości. To wyjątkowe wydarzenie, które z pewnością na długo pozostanie w pamięci. Składanie przysięgi małżeńskiej w otoczeniu piękna przyrody jest niezwykle wzruszającym momentem podczas ceremonii. Natura sprzyja autentyczności i spontaniczności, co przekłada się na naturalne i wyjątkowe wydarzenie. Z pewnością takie rozwiązanie ma swoje zalety i wady.
Do atutów ślubu w plenerze można zaliczyć:
- oryginalne miejsce ceremonii, które zapewni niesamowite przeżycia;
- niepowtarzalna naturalna dekoracja otaczającej przyrody;
- bliski kontakt z naturą;
- doskonała okazja do zorganizowania sesji ślubnej;
- mniej formalny charakter wydarzenia pozwala na swobodniejszy dobór kreacji ślubnych;
- spontaniczność w zachowaniu zgromadzonych gości;
- doskonałe rozwiązanie na kameralny ślub.
Do minusów ślubu w plenerze można zaliczyć:
- nieprzewidywalność i zmienność pogody;
- znacznie większe zaangażowanie w przygotowanie ceremonii;
- dodatkowe koszty, np. wynajem krzeseł;
- dodatkowe formalności;
- nieproszeni goście, czyli owady.
Ślub cywilny w plenerze – wymagania
Organizacja ślubu w plenerze wymaga zgody kierownika USC, do którego administracyjnie należy miejsce odbycia się ceremonii. W tym celu należy złożyć stosowny wniosek wraz ze zdjęciami terenu. Młoda para musi zadbać, aby dane miejsce było bezpieczne i godne udzielenia ślubu. Warto podkreślić te aspekty w składanym wniosku. Opisując wybraną przestrzeń, dobrze jest skupić się na jej zaletach oraz wyjątkowości, należy wystrzegać się „ubarwiania”, gdyż urzędnik ma w obowiązku udać się we wskazane miejsce i osobiście ocenić, czy nadaje się ono na ceremonie zaślubin.
Do wniosku należy także dołączyć dowód opłaty oraz skrócony akt urodzenia. Oczywiście niezbędna jest także zgoda właściciela danego terenu, na przeprowadzenie ceremonii. Po otrzymaniu zgody należy uiścić dodatkową opłatę za ślub w plenerze.
Chcesz zorganizować ślub w plenerze we Wrocławiu?
Jakie są zalety i wady ślubu w urzędzie stanu cywilnego?
Ślub cywilny najczęściej kojarzony jest z uroczystością w urzędzie stanu cywilnego. To właśnie tam zazwyczaj para młoda składa sobie przysięgę małżeńską w obecności zaproszonych gości. Ten rodzaj uroczystości również ma swoje zalety i wady:
Wśród atutów można wymienić:
- mniejsze koszty;
- kameralny charakter uroczystości;
- brak długiego okresu oczekiwania;
- możliwość modyfikacji przysięgi ślubnej;
- dowolność w wyborze sukni ślubnej.
Zawarcie związku małżeńskiego w USC ma również swoje wady, do których można zaliczyć:
- często wnętrza USC nie sprzyjają atmosferze zaślubin (surowe wyposażenie oraz dodatki rodem z PRL-u);
- urzędowy charakter budynku;
- spora liczba ślubów udzielana jednego dnia, co skutkuje brakiem wyjątkowości;
- część urzędników sprawia wrażenie znużenia i braku zaangażowania;
- śluby w USC często kojarzone są z brakiem romantycznej atmosfery.
Ślub cywilny w USC – wymagania
Chcąc zawrzeć związek małżeński w USC, należy wybrać odpowiedni urząd, w którym ma odbyć się uroczystość. Co ważne, miejsce zameldowania nie ma znaczenia, gdyż może to być dowolny USC. Po dokonaniu wyboru należy udać się na miejsce wraz z dokumentem potwierdzającym tożsamość, np. dowód osobisty. Istotne będzie uiszczenie opłaty w wysokości 84 zł, płatne w kasie lub przelewem na konto bankowe. W wyjątkowych sytuacjach konieczne będą dodatkowe dokumenty tj.:
- rozwodnicy muszą dostarczyć skrócony odpis aktu małżeństwa i odpis wyroku sądu potwierdzającego rozwód;
- wdowcy muszą dostarczyć odpis aktu zgonu małżonka.
Podczas wizyty w urzędzie należy ustalić dogodny termin i godzinę uroczystości oraz złożyć zapewnienie o braku zaistniałych okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Ślub w urzędzie stanu cywilnego we Wrocławiu – gdzie pary młode najchętniej decydują się na zawarcie związku małżeńskiego?
„Pałac Ślubów”, czyli urząd stanu cywilnego przy ul. Włodkowica we Wrocławiu, to wyjątkowe miejsce, w którym odbywa się najwięcej uroczystości zawarcia związku małżeńskiego. Gmach dysponuje trzema niezwykłymi salami, w których odbywają się ceremonie tj. Wratislavia, Polonia i Silesia.
Rezerwacja terminu ślubu w urzędzie stanu cywilnego we Wrocławiu
Podczas wizyty w urzędzie należy zarezerwować termin uroczystości. Warto przygotować kilka własnych propozycji. Terminy zazwyczaj ustalane są na 90 dni do przodu. W wyjątkowych okolicznościach czas oczekiwania na dzień zaślubin może być skrócony, np. choroba jednego z przyszłych małżonków.
Wybór odpowiedniego miejsca zaślubin powinien być podyktowany indywidualnymi preferencjami przyszłych małżonków. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto przeanalizować wszystkie za i przeciw zarówno zaślubinom w plenerze, jak i w urzędzie stanu Cywilnego.