Za co hotele dostają gwiazdki?

Hotel 1*, 2*, czy może 4*? Wyjeżdżając poza miasto i przeglądając oferty hoteli w wyszukiwarce, jedną z pierwszych informacji na jakie można natknąć się odnośnie hotelu jest liczba gwiazdek określająca jego standard. Każdy, kto odwiedza hotele często może wyrobić sobie na podstawie swoich wizyt opinię dotyczącą klasyfikacji gwiazdkowej i jej wiarygodności. Pewne jest jednak, że to właśnie na jej podstawie goście dokonują wstępnej selekcji hoteli. Co warto wiedzieć o przyznawanych hotelom gwiazdkach i w jaki sposób zgadnąć na ich podstawie, czy oferta hotelu jest warta uwagi?

Od 1 do 5 gwiazdek – jak ocenić jakość hotelu bez przeglądania oferty?

System gwiazdek przyznawanych hotelom w ramach klasyfikacji unijnej Union Stars jest jednym z podstawowych sposobów ujednolicania standardów w hotelach nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. Choć wymagania dla poszczególnych gwiazdek mogą różnić się pomiędzy państwami, istnieją reguły jednakowe dla hoteli na całym świecie. Dobrym tego przykładem jest choćby liczba przyznawanych gwiazdek – w każdym obowiązującym systemie 1* oznacza hotel najniższej kategorii, natomiast 5* rezerwuje się dla hoteli luksusowych (często z dopiskiem 5* Deluxe wykorzystywanym przez największe i najdroższe hotele świata).

Przyznawane hotelom gwiazdki są często błędnie utożsamiane wyłącznie z jakością usług i wyposażenia hotelu. W praktyce jednak nie odnoszą się one w większym stopniu do panującej w hotelu atmosfery czy obsługi – nawet hotele 5* mogą cieszyć się wśród gości kiepską reputacją. Na to w którym miejscu klasyfikacji uplasuje się dany obiekt wpływają czynniki takie jak powierzchnia części mieszkalnej, wyposażenie sypialni i łazienki, usługi gastronomiczne i recepcyjne, a także dodatkowe usługi uzupełniające. Co więc oznaczają poszczególne gwiazdki?

Za co hotele dostają gwiazdki?

Wymienione powyżej kategorie kontrolne, na podstawie których określa się ilość gwiazdek przyznawanych poszczególnym hotelom nakreślają dość szczegółowo wymagania, jakie obiekty powinny spełnić by w ogóle zostać sklasyfikowanymi jako hotel. Dla każdej kategorii określono więc między innymi wielkość pokoi hotelowych (minimum 14 m2 dla hoteli 3*, 18 m2 dla hoteli 5*, 25 m2 dla apartamentów w hotelach 4-5*), a także niezbędne wyposażenie sypialni i łazienki.

„Przykładowo, w hotelu ***, w sypialni powinny znaleźć się obowiązkowo zestawy do czyszczenia odzieży, telefon, dostęp do wolnego gniazdka elektrycznego i miejsce do pracy, telewizor, a obecnie także dostęp do Internetu. Niezależnie od klasyfikacji, w każdej łazience hotelowej powinno znaleźć się mydło i podstawowe przybory toaletowe uzupełniane na bieżąco zgodnie z potrzebami gości – niedopuszczalna jest sytuacja, w której goście będą musieli sami zadbać o papier toaletowy, a w sypialni czystą pościel czy poduszki. Co ważne, hotele 3-5* powinny zapewnić na życzenie gości (odpłatnie lub bezpłatnie) środki higieny osobistej,  w tym między innymi szczoteczkę i pastę do zębów, krem i maszynkę do golenia.”

Bardzo ważnym elementem każdego hotelu *** i powyżej jest dostęp do hotelowej restauracji serwującej nie tylko śniadania, ale i pełne posiłki obiadowe, ciepłe napoje oraz menu barowe. W hotelach 2-5* powinien znaleźć się bar lub kawiarnia, a we wszystkich hotelach 1-5* powinna znaleźć się oferta śniadaniowa. Dostęp do restauracji nie oznacza jednak usługi room service – ta powinna być podstawą w hotelach 3-5*, nie koniecznie dostępną całodobowo.

Gwiazdki dla hoteli – czym kierować się przy wyborze hotelu?

Kryteria, na podstawie których przyznawane są gwiazdki dla hoteli określają jakość oferowanych przez nie usług bardzo zdawkowo – nie każdy hotel *** będzie wyglądał tak samo i oferował takie same usługi, jak jego konkurencja. Z tego też powodu, choć warto zwracać uwagę na to gdzie w klasyfikacji uplasował się dany hotel i na podstawie gwiazdek dokonać pierwszej segregacji ofert, ostatecznie na decyzję wpłynie indywidualna oferta hotelu i oceny innych gości. W hotelu Jasek staramy się nie tylko spełniać standardy dobrego hotelu *** w zakresie wymagań dla obiektu, ale i oferować najwyższą jakość usług dzięki którym nasi goście będą zadowoleni z każdego pobytu.